Nr. 191 Plicul lui Pașadia

Frumosul care nu contează

Probabil că deja a auzit multă lume despre hotelul din Cluj, noua monstruozitate aruncată pe o stradă, fără nici cea mai mică încercare de gust sau stil. Și omul se întreabă: oare frumosul va fi victima banilor?

Banii sunt importanți, capitalismul acesta foarte rapace și neîngrădit în care trăim. Hotelurile pompoase ridicate te miri unde sunt și ele simbolurile acestei orînduiri sociale, printre altele, firește. Se vede cu ochiul liber că unui îmbogățit peste noapte îi poți vorbi mult și bine despre urșii polari care sînt în pericol sau despre oamenii nenorociți care supraviețuiesc de la o zi la alta. Tot așa, poți să-i vorbești cît vrei despre cum strică un „sicriu” ca ăsta chipul orașului în care trăiești.

Hotelul nu e frumos nici „singur”, adică dacă facem abstracție de anturajul în care e azvîrlit: pe strada Avram Iancu, fostă Petőfi, ascunzînd o parte din zidul cetății medievale. Dar nu e frumos nici pentru că gazdele orașului nu s-au gîndit la faptul că acest dinozaur va face parte din aspectul unei străzi.

Și aici e esența problemei. Comunismul și-a arătat fața sumbră: pentru el, totul era la fel de ponosit, șters, livid; orașul era al tuturor, deci al nimănui. Capitalismul ne-a învățat și ne învață în continuare că orașul e al acelora care au bani și umplu străzile de mașini de care nu poți circula și de hoteluri care strică ambianța. Frumosul arhitectural n-a contat și nu contează nici acum, cu toate că din motive diferite.

Sumar Literomania nr. 191

Susține Literomania

Despre autor

Péter Demény

Péter Demény

Péter Demény (n. Cluj, 1972): scriitor, publicist, traducător, profesor la Facultatea de Litere a UBB Cluj. A tradus „Cartea de la Metopolis” a lui Ștefan Bănulescu și „Povestirea Țiganiadei” de Traian Ștef. De asemenea, a mai tradus și două romane de Daniel Bănulescu: „Te pup în fund, conducător iubit!” și „Diavolul vînează inima ta”. E redactorul revistei literare „Látó”. Volume: „Ikarosz imája” („Rugăciunea lui Icar”) – versuri, 1994; „Bolyongás” („Rătăcire”) – versuri, 1997; „A menyét lábnyoma” („Pe urmele nevăstuicii”) – studii, eseuri, recenzii, 2003; „Meghívó minden keddre” („Invitaţie pe fiecare marţi”) – publicistică literară, 2004; „Visszaforgatás” („Reluare”) – roman, 2006; „A fél flakon” („Flaconul golit pe jumătate”) – versuri, 2007; „Ágóbágó naplója” („Jurnalul fetiţei mele”) – versuri pentru copii, 2009, „Ghidul ipocriților” - eseuri (Polirom, 2013), „Kolindárium” (2015), „Lélekkabát” („Paltonul sufletului”- idem), „Apamozsár” („Măcinatul tatălui” - eseu, 2016), „Portrévázlatok” (schițe și portrete - idem), „Sünödi és a trallalla” („Ariciul lunatic” - povestioare, idem). Eseuri, articole şi versuri în româneşte în „Observator cultural”, „22”, „Bucureştiul cultural”, „Ziarul de duminică”, „Liternet”, „Apostrof”, „Teatrul azi”, „Corso”.

Scrie un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: