Nr. 167-168 Poezie

Poemul Singulariatarianismului Statistic (poeme)

poemul
Poemul Singulariatarianismului Statistic

 

Pe urmele divinului Fibonacci, conaționalul său Vilfredo Pareto descoperea Mecanismul
Ocult al Economiei Terestre: cifra de afaceri a unei societăți este asigurată
în proporție de 80% din relațiile cu clienții mari și numai 20% din relațiile
cu clienții medii și mici. Ironia acestei statistici mistice

face că profitul este invers proporțional cu procentul cifrei de afaceri: adică 80 la sută
produc un profit de numai 5-10%, pe cînd cifra de afaceri
rezultată din relația cu restul de 20% aduce un profit de tocmai 30-40%.

Pe implacabilitatea Distribuției și Optimității lui Pareto
voi cultiva rizomii Poemului meu statistic
care pleacă la linia de start susținînd răspicat:

20% din eforturilor fizice materializează 80% din totalul rezultatelor umane cumulate;
20% din eforturile intelectuale stau la baza a 80% din raționalizări, patente
și know-how-uri încă neimplementate în beneficiul Terrei;
20% din clienți permanenți generează 80% din totalul de vînzări și servicii;
20% din scriitorii afirmați asigură 80% din totalul cărților publicate de cele 20% de edituri profitabile.

Și fiindcă Paritatea Pareto confirmă justificat că nu se poate îmbunătăți situația
niciunei persoane fără a deteriora situația alteia, nu trebuie să mire de ce:
20% din populația lumii dețin 80 % din tezaurul lumii;
20% din posesorii de imobile dețin 80% din activele imobiliare ale lumii;
20% din investitori dețin 80% din activele mobiliare ale lumii;
20% din țările-agresor influențează 80% din totalul țărilor agresate;
20% din religiile opresive atentează la 80% din totalul credincioșilor;
20% din narcobaroni și dealerii acestora gestionează 80% din piața lor neagră;
20% de băutori de produse alcoolice consumă 80% din
rezerva alcoolică a lumii depozitată în butoaie și sticle;
20% de consumatori de produse alimentare ingerează 80% din rezervele alimentare ale lumii.
Mișcarea din interior spre exterior nu rezultă în Proemă, călătoria inițiatică de la „întuneric” spre „Lumină” pe care o viza bătrînul Parmenide. Pentru că:
20% din companiile poluatoare emit 80% din totalul gazelor terestre de seră;
20% din bolidurile cu energie fosilă emană 80% din totalul noxelor gazelor de eșapament;
20% din fumătorii înrăiți ai lumii otrăvesc 80% din populație;
20% din șoferii iresponsabili produc 80% din totalul avariilor.

Te rog, încetinește, prietene. Nimeni nu temperează
mai bine Karma în locul tău; nici cele 20% din cupluri
ce au pe conștiință 80% din totalul divorțurilor dacă ar fi conștiente că:

20% din vise acoperă tocmai 80% din totalul orelor de somn cheltuite pentru recuperare;
20% din visuri acoperă 80% din recurența preocupărilor ce puteau fi materializate în viața curentă și
20% din hobby-uri acoperă 80% din timpul disponibil.

Mi-a luat și mie ceva timp să mă conving că doar 20%
din ținutele ce le port constituie 80% din rezerva garderobei personale mereu reînnoite. Vă rog, nu-mi mai trimiteți
vînzători ambulanți și marketologi. E o insultă
a inteligenței să fie rușinat de inteligența
specialiștilor ad-words plătiți anormal ca să-i testeze slăbiciunile celei dintîi; la fel ca și
cele 20% din arme reci și fierbinți depozitate în panoplia personală sau în bunkerele armatei; la fel ca și
cele 20% de cuvinte de care un popor face uz din tezaurul lingvistic preluat de la generațiile ce comunică telepathic
odată ajunse în Rai. Iată și Lista termenilor

după frecvența utilizării ce acoperă în Top 5 personal următoarele fenomene
cărora le sînt medium nevolnic: „planisferă”, „glanda pituitară”, „ghilotină”,
„comunitate”, „singulariatarianismul ca ramură a Transumanismului”. O distribuție
la fel de nefericită ca cea a unui terorist statistic
ori a unui muncitor necalificat ce demolează și sapă șanțuri.

Pentru că numai 20% din totalul anilor unei vieți
potențiale se materializează statistic. Dacă ai în vedere
că jumate din Biografia noastră (terestră) e cheltuită
pentru regenerarea sistemului nervos, abia rămîn
sub 10 ani plini în care să te încadrezi pentru a reuși:

să citești sau să scrii o carte, după care imediat
să plantezi un pom pentru a compensa aceste excese nesăbuite;

să spui amantului sau amantei: „Te iubesc” în timp
ce-i îmbraci corpul ca să-l dezbraci și să atingi

cu mîna un vis, prin aceasta însemnînd
să renunți la un zeu în plus; iar toate aceste

gesturi frugale, adunate
la linia de final, să-ți
completeze calitativ
epitaful

 

Ce nu trebuie să conțină un Curriculum Vitae

 

Nici studiile vaste. Nici
experiența profesională adunată

cu migală multă. Nici aptidudinile personale
măcar, pentru care ți-ai irosit jumătate

din viață. Doar capacitatea de aşteptare
indefinită. Și, neapărat

ataşate, pozele în color ale
duşmanilor personali. Privirea

lor fixează exact ceea ce-i mai lipsea
Sufletului

tău pentru a fi complet
împlinit. Restul e cochetărie

futilă cu agenții de recrutare
şi cei ai nemuririi.

Susține Literomania

Despre autor

Igor Ursenco

Igor Ursenco

Culturolog cu un doctorat în filologie dedicat intertextualității în lirică, traducător poliglot, Igor Ursenco este autorul a 11 cărți în varii genuri artistice în care emerge pe post de agent catalizator al semiosofiei înțelese ca reversibilitate ontologică a „ereziei arhetipale” (EgoBesTiaR) și intangibilitate a „terrarismului semantic” (Theo-e-Retikon). „Mi-e prieten Cuvîntul, dar răspundem la Nume şi Sorţi diferite” este chiar Heraldul estetic pentru celebrarea distinctă a alterității auctoriale, acoperind și alte zone artistice, cum ar fi cea de: personaj literar episodic în „Fericiri pămîntene”, romanul autobiografic al scriitoarei maramureșene Marina Angela Glodici și prototip al unui dintre personajele cărții „Tovarăși de cameră. Student la Chișinău”, semnate de ex-colegul său de facultate Mihail Vakulovski; figurant în două secvențe din pelicula britano-spaniolă „One of the Hollywood Ten”, cu participarea starurilor americane Jeff Goldblum și Greta Scacchi; participant, în calitate de cantautor cu versuri și melodie proprii, la Festivalul de muzică folk „Galbenă Gutuie” (Prima ediție, Chișinău, 1990). A luat premii naționale și internaționale pentru lirică și proză. Texte de-ale sale au apărut în reviste de literatură, ezine de cultură și portaluri electronice din România, Moldova, Germania, Irlanda, Spania, Italia și Canada. Afilieri: Centrul P.E.N. România (2014); Uniunea Scriitorilor din România (2012); Uniunea Scriitorilor din Republica Moldova (2010); Liceo Poetico de Benidorm (Alicante, Spania, 2010). După o perioadă de ani de foc, apă și pămînt petrecuți cu începere din 1999 pe teritoriul Spaniei, Irlandei și României respectiv, Igor a decis că este momentul potrivit să-și aerisească viața pe insula britanică, fiind stabilit în Cambridge de la finele lui 2016.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: