Citiri cu coada ochiului Nr. 24

De ce (mai) citesc cărți noi?




Chiar așa: de ce mai citim noutăți? În opinia mea, alegem cărți noi cel puțin din trei pricini.

Mai întîi, pentru a ne exersa judecata de gust, pentru a simți (și a susține public) dacă o carte este bună sau proastă. Din lectură face parte și momentul evaluării, post-lectura, cum declara într-o prelegere Virginia Woolf. Asta înseamnă a fi critic literar „estet” (cititor pur și simplu): a pune ordine într-o bibliotecă, pornind din trecut către prezent, a stabili grade ale plăcerii, dacă această activitate este cu putință: „e bun ceea ce-mi place”, deși „temeiul” judecății mele este insuficient și neconvingător (mult prea subiectiv), dar n-am găsit altul.

În al doilea rînd, pentru a ieși din repetiție și inerție (la un moment dat, cam toți scriu și gîndesc la fel, este vremea micilor hegelieni, a epigonilor), pentru a căuta altceva, un gînd inedit, o formulă originală, un frison nou.

Și, în al treilea rînd, pentru a trăi o formă inedită de plăcere. Înțeleg astfel că „nu numai ceea ce-mi place mie e bun, este bun și ceea ce place altora (celor puțini), și ceea ce mă irită și mă scoate din sărite (la început), și este bun nu pentru că este nou (noul nu reprezintă o valoare în sine decît pentru Nietzsche), este bun pentru motivul că îmi oferă acces la o experiență necunoscută, citesc, așadar, pentru a încerca experiența celuilalt”.

În consecință, de ce (să) citim cărți noi, cînd avem (deja) la dispoziție atîtea cărți bune și sanctificate, întreaga istorie a literaturii universale, clasicii, mii de titluri infailibile? Iată o întrebare importantă (măcar pentru mine). Nu sînt deloc sigur că am dat un răspuns foarte convingător. Și nici nu prea contează.

La întrebarea „de ce citesc cărți noi?” răspund, deci, așa: ca să nu mă usuc prea devreme. Ca să-mi trezesc simțurile. Ca să percep printre cei dintîi, firește, nu am orgoliul de a fi primul, o frumusețe instantanee, o nuanță semantică fulgerătoare. Ca să nu devin repetitiv, maniacal. Ca să nu formulez idei fixe, ci doar idei preferate.

Trăiesc simultan cu niște scriitori buni/răi, geniali/mediocri, nu contează, mai vîrstnici sau mai tineri: este un noroc pentru toți această coincidență temporală irepetabilă, de care nu sînt cîtuși de puțin vinovat, n-am decis eu, dar nici vreun Demiurg malign, este rodul întîmplării, al Fortunei lui Montaigne.

Îi voi citi, așadar, am această datorie. Vreau să trăiesc acum, aici. Vreau să fiu pînă cînd nu voi mai fi…

Prima pagină Rubrici Citiri cu coada ochiului De ce (mai) citesc cărți noi?

Donează

Interviu cu Bernard Pivot, la București

Cunoscutul jurnalist de televiziune Bernard Pivot – plecat dintre noi pe 6 mai, la 89 de ani – şi-a dedicat ...

Jocul cu literatura

A fost numit „roman dificil”, exemplu perfect de „proză experimentală” sau chiar de literatură science-fiction. Admirat de o parte a ...

„Un loc botezat Kindberg” de Julio Cortázar

Botezat Kindberg, de tradus candid prin muntele copiilor ori de văzut precum muntele cel prietenos, binevoitorul munte, oricum ai lua-o ...

„Ecouri din pădurea întunecată” – o antologie Twin Peaks

În curând, la Editura Tracus Arte va ieși din tipar o antologie de poezie română contemporană pe care am coordonat-o, ...

Macbeth, azi…

 „«Macbeth» este un thriller despre lupta pentru putere, care se desfășoară în egală măsură într-un decor sumbru de roman noir ...

„Mortul reînviat” de Lu Xun (II)

Vă propunem, în acest număr al Literomaniei, cea de a doua parte a piesei „Mortul reînviat” de Lu Xun (1881-1936) ...
Reach content for Google search „Andrei Bodiu”, „Andrei Bodiu poezii”

Andrei Bodiu şi poezia cotidianului

În ziua de 27 aprilie a anului 1965, s-a născut, la Baia Mare, Andrei Bodiu. A plecat dintre noi tot într-o ...

Un roman exemplar

Respins, pe rând, de mai multe edituri italiene, romanul „Ghepardul” a fost publicat abia în 1958, la un an după ...

„Mortul reînviat” de Lu Xun (I)

Vă propunem, în acest număr al Literomaniei, prima parte a piesei „Mortul reînviat” de Lu Xun (1881-1936), unul dintre întemeietorii ...

„Balada necunoscutului” de Cristina Vremeș (fragment)

Vă invităm să citiți, în Literomania nr. 326, un fragmet din romanul „Balada necunoscutului” de Cristina Vremeș, în curs de ...

Girls, Movies, Books

Born in Barcelona in 1961, Clara Usón is one of the iconic voices of contemporary Spanish fiction, her novels (from ...

In Pursuit of Happiness

The Spanish Quarters are not just that quaint charming place which the tourists who arrive in the centre of Naples ...

Metamorfozele ficțiunii (fragment)

Cartea săptămânii este, în acest număr al Literomaniei, volumul de eseuri și cronici „Metamorfozele ficțiunii” de Rodica Grigore, volum recent ...

„Focul” de Daniela Krien (fragment)

Roman ajuns numărul 1, respectiv numărul 3 pe lista bestsellerelor în Elveția și în „Der Spiegel” și nominalizat la Dublin ...

Despre ispitele imaginaţiei

Don Rigoberto şi frumoasa lui soţie, Lucrecia (a doua soţie, de fapt) se despart din cauza unei scene scandaloase surprinse ...

The Installation of Fear

Ever since the beginning of 2020, when the Coronavirus pandemic spread across (and terrified) the world, serious diseases, the epidemics ...

Despre autor

Valeriu Gherghel

Este absolvent de Filosofie. Este profesor la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A publicat două cărți la Editura Polirom: „Porunca lui rabbi Akiba” și „Breviarul sceptic”. A fost nominalizat la multe premii, dar nu a primit deocamdată nici unul. Lucrează la un volum despre „rescrierea sinelui”.

Scrie un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Susține Literomania


Literomania este o platformă literară independentă, înființată în 2017 de Adina Dinițoiu și Raul Popescu și care funcționează ca revistă online săptămânală. Poți contribui la continuarea acestui proiect cultural independent printr-o donație unică sau recurentă (click pe butonul PayPal. Donate Now).

This will close in 20 seconds