Cartea săptămânii Nr. 52

„Sunt profund atras de Literatura”




Andrei Mocuţa (n. 1985) este un tânăr şi foarte talentat prozator, care a debutat foarte devreme, în 2006, cu un volum intitulat „Povestiri din adânci tinereţi (Cartea Românească). Volumul se născuse în timpul confruntării cu boala, o experienţă de viaţă sosită prea devreme, care maturizează forţat şi – poate – înţelepţeşte „tinereţile” după modelul „adîncilor bătrîneţi” (joc de cuvinte la care trimite titlul cărţii). De atunci au mai urmat câteva volume, toate cu proză (foarte) scurtă (flash fiction sau microficţiuni, cum spun englezii sau francezii), toate excelente: „Porcilator” (Editura Brumar, Timişoara, 2009),  „Trei povestiri” (Editura Mirador, Arad, 2010), „Şercan” (Editura Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2012) şi „Literatura” (Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2015), plus un volum de poezie, „Nu există cuvinte magice” (Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2013). Andrei Mocuţa dă dovadă de o maturitate precoce a percepţiei vieţii, care – alături de o sensibilitate poetică aparte – îl face să scrie proză (foarte) scurtă cu o mână sigură, de prozator experimentat. Această precocitate mai conferă un atu textelor sale – pe câtă fragilitate (delicateţe), pe atâta cruzime (a imaginilor, a replicilor, a personajelor).

Volumul „Porcilator” pune în paralel două experienţe de viaţă şi două personaje: bunicul şi nepotul, primul trecut prin Al Doilea Război Mondial, celălalt trecut şi el prin propriul război (lupta cu cancerul) – „Fiecare cu războiul lui”, cum sună titlul uneia din povestiri. La finele „Prefeţei”, Andrei Mocuţa dezvăluie, de altfel, resorturile acestei cărţi: „Cartea de faţă e un omagiu adus bunicului şi s-a numit iniţial «Distilatorii». Doi povestaşi care îşi distilează amintirile şi viaţa, cuprinşi de aburul ţuicii şi al neantului”.

„Şercan” mută poveştile sale inepuizabile în spaţii exotice, asiatice şi africane, poveşti iniţiatice şi totodată parodice, intertextuale – fiindcă Andrei Mocuţa e, în fond, un scriitor postmodern, un fan al lui Salinger (despre care a scris o teză de doctorat, publicată în volum) şi un amator de (anti)eroi ai culturii pop (vezi titlurile celor două volume!), dar şi de aluzii livreşti cât se poate de subtile. Volumul e impregnat de înţelepciune orientală, zen şi budistă, iar povestirile spuse cu talent de autor împrumută adesea o alură de koan.

Ajungem acum la volumul din 2015, „Literatura” – pe care vi-l propun drept cartea acestei săptămâni. „Literatura” este, cred, cel mai bun volum de proză scurtă, de până acum, al lui Andrei Mocuţa. Intertextual cu fineţe şi umor, volumul transfigurează – evadând adeseori în fantezie şi pură poezie, contrapunctate însă de secvenţe brutale, cruzime şi absurd – experienţele cotidiene ale unui tânăr profesor la o şcoală de la capătul lumii: „Mă trezesc ameţit. Am obiceiul să organizez un chef monstru înainte de începerea anului şcolar. Nu sunt alcoolic, trag foarte rar câte o beţie, dar şi atunci când o fac, se lasă cu urmări neprevăzute. Veţi crede că sunt un licean cu hormonii în pioneze ce ţine cu tot dinadinsul să ardă etapele adolescenţei. De fapt, sunt profesor. Nu mi-e ruşine s-o spun, însă la drept vorbind sunt mai degrabă un adolescent întârziat” – scrie personajul-narator la începutul primului text („Mă opresc aici”). Acest narator (la persoana I) se regăseşte în multe dintre microficţiuni – în confruntările sale de-a dreptul tensionate (se ajunge şi la bătaie, în curtea şcolii!) cu elevii dificili (majoritatea repetenţi) pe care-i are la clasă (adevărate scene de film!). Şi totul e asezonat cu aluzii livreşti şi intertext ironic, ca un soi de „căptuşeală” fină, de pliu livresc al naraţiunii brute, de prim nivel.

Iată, de pildă, această proză delicioasă, intitulată chiar „Literatura” (precum titlul volumului). Literatura devine aici, la modul literal, concret, o… femeie în carne şi oase; de altfel, atracţia pentru literatură – de care dă seamă fiecare text din acest volum – e percepută, aşadar, la modul senzual, ca atracţia pentru o femeie (nu degeaba unul dintre motto-uri sună aşa: „Sunt profund atras de Literatura”, şi e atribuit unui personaj al lui Salinger). Ei bine, în secvenţa de mai jos, Literatura însăşi e cea care face avansuri:

„I-am simţit coapsa caldă frecându-se de mine în timp ce a trecut de cealaltă parte a catedrei. S-a sprijinit pe coate şi a apropiat buzele de urechea mea dreaptă:
-Îmi placi, profu. Nu ştiu cum să-ţi spun ca să nu sune ciudat…
-Ridică-ţi decolteul şi încearcă să formulezi cumva, îi zâmbesc ironic, privind-o ţintă în ochi.
-Am auzit că eşti cel mai tare prof din şcoală, că orele tale sunt cele mai mişto, pline de viaţă şi amuzante…
-Vai, îţi mulţumesc… ă, nu am avut plăcerea să-ţi aflu numele.
-Literatura.
-Îţi mulţumesc, Literatura. Dar sunt sigur că acesta nu e numele tău adevărat şi încerci doar să-mi intri sub piele.
-Ba da, profu, s-a ridicat Dopu din ultima bancă. Să moară mama! Aşa o cheamă, e soră-mea!
-Voi fi directă, profu, a zis Literatura punându-mi palma pe umăr. Dacă e pe bune treaba aia cu păsărica şi vrei cândva să…
-Sper că glumeşti! am săgetat-o cu privirea.
-Nu, pe bune, pentru un zece…
M-am ridicat în picioare:
-Voi credeţi că totul se poate cumpăra?!
-Da, a zâmbit ea gingaş. Lasă-mi doar numărul de telefon şi mă ocup eu de restul”.

Apare în fragmentul citat un alt personaj recurent în scurtele povestiri, Dopu, ţiganul masiv (cu care se bate profesorul în curtea şcolii), repetent de… zece ani şi „după toate probabilităţile, era pe cale să-l pice pe al unsprezecelea” (v. povestirea „Dopu”). El e personajul mai multor microficţiuni (alături de alţi membri ai familiei, tatăl, sora) şi asigură doza de tensiune, de forţă brutală a textelor. În fond, tensiunea pe care se joacă prozele lui Andrei Mocuţa e aceea creată de contrastul puternic între brutalitatea şi violenţa realului versus fantezia, fragilitatea, poezia imaginaţiei – s-ar spune că prozatorul exorcizează prin scris violenţa cotidianului şi, de multe ori, a vieţii înseşi (circulă prin texte şi fantoma unui poet de geniu, aşa-numitul Francisc Vinganu…).

Structurat în şapte secţiuni („Din dragoste pentru căţei”, „Facem cunoştinţă”, „Mandala”, „Dragoste în catifea albastră”, „Semantică”, „Un fel de erou”, „Kafkaesque”), volumul de proză scurtă nu duce lipsă – ba dimpotrivă – de umor şi (auto)ironie. Motiv pentru care, indiferent de tonalitatea de bază, fiecare proză are potenţialul de a seduce orice tip de cititor (chiar şi mai puţin avizat, şi mai ales publicul tânăr).Vi-l recomand! (a se vedea mai jos câteva texte, la rubrica „Atelier”)

 

Andrei Mocuţa, „Literatura”, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2015, 192 p.

Prima pagină Rubrici Cartea săptămânii „Sunt profund atras de Literatura”

Donează

Interviu cu Bernard Pivot, la București

Cunoscutul jurnalist de televiziune Bernard Pivot – plecat dintre noi pe 6 mai, la 89 de ani – şi-a dedicat ...

Jocul cu literatura

A fost numit „roman dificil”, exemplu perfect de „proză experimentală” sau chiar de literatură science-fiction. Admirat de o parte a ...

„Un loc botezat Kindberg” de Julio Cortázar

Botezat Kindberg, de tradus candid prin muntele copiilor ori de văzut precum muntele cel prietenos, binevoitorul munte, oricum ai lua-o ...

„Ecouri din pădurea întunecată” – o antologie Twin Peaks

În curând, la Editura Tracus Arte va ieși din tipar o antologie de poezie română contemporană pe care am coordonat-o, ...

Macbeth, azi…

 „«Macbeth» este un thriller despre lupta pentru putere, care se desfășoară în egală măsură într-un decor sumbru de roman noir ...

„Mortul reînviat” de Lu Xun (II)

Vă propunem, în acest număr al Literomaniei, cea de a doua parte a piesei „Mortul reînviat” de Lu Xun (1881-1936) ...
Reach content for Google search „Andrei Bodiu”, „Andrei Bodiu poezii”

Andrei Bodiu şi poezia cotidianului

În ziua de 27 aprilie a anului 1965, s-a născut, la Baia Mare, Andrei Bodiu. A plecat dintre noi tot într-o ...

Un roman exemplar

Respins, pe rând, de mai multe edituri italiene, romanul „Ghepardul” a fost publicat abia în 1958, la un an după ...

„Mortul reînviat” de Lu Xun (I)

Vă propunem, în acest număr al Literomaniei, prima parte a piesei „Mortul reînviat” de Lu Xun (1881-1936), unul dintre întemeietorii ...

„Balada necunoscutului” de Cristina Vremeș (fragment)

Vă invităm să citiți, în Literomania nr. 326, un fragmet din romanul „Balada necunoscutului” de Cristina Vremeș, în curs de ...

Girls, Movies, Books

Born in Barcelona in 1961, Clara Usón is one of the iconic voices of contemporary Spanish fiction, her novels (from ...

In Pursuit of Happiness

The Spanish Quarters are not just that quaint charming place which the tourists who arrive in the centre of Naples ...

Metamorfozele ficțiunii (fragment)

Cartea săptămânii este, în acest număr al Literomaniei, volumul de eseuri și cronici „Metamorfozele ficțiunii” de Rodica Grigore, volum recent ...

„Focul” de Daniela Krien (fragment)

Roman ajuns numărul 1, respectiv numărul 3 pe lista bestsellerelor în Elveția și în „Der Spiegel” și nominalizat la Dublin ...

Despre ispitele imaginaţiei

Don Rigoberto şi frumoasa lui soţie, Lucrecia (a doua soţie, de fapt) se despart din cauza unei scene scandaloase surprinse ...

The Installation of Fear

Ever since the beginning of 2020, when the Coronavirus pandemic spread across (and terrified) the world, serious diseases, the epidemics ...

Despre autor

Adina Dinițoiu

Critic literar, jurnalist cultural și traducător din franceză, redactor la „Observator cultural”. Colaborează/a colaborat cu cronică literară la „Dilema veche”, „Dilemateca”, „România literară”, „Radio Romania Cultural”, „Bookaholic” etc. Este autoarea cărților „Proza lui Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în fața politicului și a morții”, Editura Tracus Arte, 2011, şi „Scriitori francezi la Bucureşti (interviuri)”, Editura Vremea, 2014. În 2019, a coordonat, alături de Raul Popescu, volumul „Nume de cod: Flash fiction. Antologie Literomania de proză scurtă” (Editura Paralela 45, 2019). În 2021, la Editura Seneca, a coordonat, alături de Anastasia Staicu, volumul „Literatura la feminin. O antologie”. A tradus din franceză: „Opiul intelectualilor” de Raymond Aron (Editura Curtea Veche, 2007), „Antimodernii. De la Joseph de Maistre la Roland Barthes” de Antoine Compagnon (Editura Art, 2008, în colaborare cu Irina Mavrodin), „Sentimentul de impostură” de Belinda Cannone (Editura Art, 2009), „Patul răvăşit” de Françoise Sagan (Editura Art, 2012), „Ţara aceasta care-ţi seamănă” de Tobie Nathan (Editura Ibu Publishing, 2016, în colaborare cu Jianca Ştefan), „Un anume domn Piekielny” de François-Henri Désérable (Humanitas Fiction, 2018). Textele sale pot fi găsite și pe blogul personal: http://adinadinitoiu.blogspot.ro

Scrie un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Susține Literomania


Literomania este o platformă literară independentă, înființată în 2017 de Adina Dinițoiu și Raul Popescu și care funcționează ca revistă online săptămânală. Poți contribui la continuarea acestui proiect cultural independent printr-o donație unică sau recurentă (click pe butonul PayPal. Donate Now).

This will close in 20 seconds